Kokie yra dažniausi automobilio kondicionieriaus gedimai ir kaip juos atpažinti?

Kemi Bosch Car Service,
2023 m. birželio 27 d. 11:52

Lietuvą vis dažniau užplūstančios karšto oro bangos daugelį važinėjančių automobiliais, sunkvežimiais ar laukus dirbančius žemės ūkio technika verčia griebtis oro kondicionierių. Tačiau automobilių oro kondicionieriai, kaip ir bet kuri kita įranga, yra linkusi gesti. Kokie ženklai išduoda kondicionieriaus bėdas ir kaip jas atpažinti?

Automobilių kondicionieriaus gedimai
Automobilių kondicionieriaus gedimai

Dažniausia problema – sistemos sandarumas

„Dažniausias kondicionieriaus gedimas – atsiradę nesandarumai. Mat sandarumas turi labai didelę reikšmę uždarai kondicionieriaus sistemai, kadangi šaldančioji medžiaga – tai dujos, kurios randa net mažiausią plyšelį ir įvyksta nuotėkis. Kuo mažiau dujų sistemoje, tuo mažesnis jos našumas. Priimtina, jei per metus iš sistemos prasisunkia nuo kelių iki keliolikos procentų šaltnešio, liaudyje paprastai vadinamu freonu. Būtent todėl jo kiekį būtina tikrinti ir, pastebėjus trūkumą, papildyti“, - teigia Tomas Miežonis, KEMI Bosch Car Service autoserviso meistras.

Paprastai sandarumo problemos atsiranda dėl korozijos. Kondicionavimo sistemų radiatorius, vamzdeliai yra iš aliuminio, jų jungtys paprastai būna metalinės, kurias nuo žiemomis barstomos druskos apima korozija. Taip sistemoje atsiranda korozijos židiniai ir nesandarumai.

Pašnekovas skaičiuoja, kad maždaug 7 iš 10 automobilių, kurių savininkai kreipiasi į „Kemi“ dėl kondicionavimo sistemų bėdų, susiduria su sistemosnesandarumo problemomis.

Likusi dalis automobilių – tie, kurių savininkai be didesnių rūpesčių važinėjo 5–7 metus, o po šio laikotarpio sistemą profilaktiškai vis tiek reikia papildyti.

Beje,KEMI Bosch Car Service autoservisuose sistemų pildymui naudojamas ir naujosios kartos 1234YF šaltnešis, kuris gerokai mažiau kenksmingas aplinkai ir Europos Sąjungoje privalu naudoti nuo 2017 metų.

Kaip atpažinti kondicionieriaus gedimą?

Automobilių oro kondicionierių sistemų gedimai paprastai atsiranda tuomet, kai sistema yra aptarnaujama nerūpestingai arba apskritai nėra aptarnaujama.

Kondicionieriaus gedimai gali atsirasti staiga dėl staigaus didelio kiekio šaltnešio prasisunkimo arba kondicionieriaus kompresoriaus sankabos pažeidimo. Arba gedimai gali didėti palaipsniui – tai rodo vis mažesnis įrangos našumas, vis stipresnis, nemalonus pelėsių tvaikas iš ventiliacijos sistemos.

Gedimas gali įvykti ir dėl per mažo šaltnešio kiekio sistemoje. Per mažas jo kiekis ir su juo cirkuliuojančios mineralinės alyvos kiekis gali lemti tai, kad užstringa kompresorius.

Jei įjungus kondicionierių, kompresorius veikia garsiai, tai dažniausiai lemia susidėvėjęs kompresoriaus guolis, rečiau – vidinis kompresoriaus užsiteršimas.

Aptarnaujant kondicionavimo sistemą, aptarnavimas visuomet reikia atlikti jos dezinfekciją. Pasak Tomo Miežonio, kondicionieriaus aptarnavimo metu mūsų autoservisuose visuomet yra tikrinamas kondicionieriaus sistemos sandarumas, o taip pat šaldančios medžiagos ir mineralinės alyvos, skirtos kompresoriaus tepimui, lygis.

„Taip pat matuojame salono oro temperatūrą prie tam tikrų kondicionieriaus nustatymų ir lyginame ją su gamintojo duomenimis“, – sako Tomas.

Į balą išmesti pinigai

Jis kategoriškai nerekomenduoja kondicionierių pildyti aikštelėse prie prekybos centrų – tai pinigų išmetimas į balą.

„Laikinose palapinėse dirbantys dažniausiai neturi profesionalios tikrinimo aparatūros, netikrina sistemos sandarumo ir, blogiausia, netaiso nesandarių sistemų. Jie net nėra suinteresuoti ieškoti kondicionieriaus gedimo, nes jų tikslas – per trumpą laiką užpildyti kuo daugiau kondicionierių“, – aiškina pašnekovas.

Užpildžius nesandarią sistemą, ji šaldys neilgai – kelias dienas ar savaites. Vėliau sistemą teks remontuoti ir vėl pildyti iš naujo. Todėl visus darbus turi atlikti specialistai, galintys nustatyti gedimus ir juos pašalinti.

Svarbu ir tai, kad šiuo metu transporto priemonėse naudojami du pagrindiniai šaltnešiai: naujesnis R1234yf ir senas, bet dar gana smarkiai paplitęs R134a. Pildant sistemą negalima leisti šioms dviem medžiagoms susimaišyti, o pildant abejotinos reputacijos servise ar palapinėje, yra didelė tikimybė, kad bus užpildytas senesnės kartos R134a šaltnešis.

;